| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,210 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,034 |
از اخلاق اجتماعی عرفی تا اخلاق اجتماعی الهی مقایسه نظریه اخلاقی دورکیم با نظام اخلاقی در سوره نساء | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
| دوره 16، شماره 31، فروردین 1403، صفحه 127-149 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2023.8165.1813 | ||
| نویسندگان | ||
| مطهره وطنی1؛ زهره اخوان مقدم2؛ محسن صبوریان* 3 | ||
| 1کارشناسی ارشد، تفسیر قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قران کریم، دانشکده علوم قرآنی، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار، گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| نظم در جامعه، منوط به وجود قواعد و هنجارها، و تربیت افراد برای پایبندی به آن قواعد است. در اسلام، چنین قواعد و تربیتی، ازسوی دین تدوین و به جامعه بشری ارائه شده است. با توجه به نیاز جامعه به انسان اخلاقی، در نبود روایت واحد و منسجمی از دین در جامعه مدرن، متفکرانی نظیر دورکیم تلاش کردهاند تا چارچوبی برای ساختن اخلاقی و اجتماعی کردن افراد منهای دین ارائه کنند. با توجه به نوعی اینهمانی جامعه و خدا در نگاه دورکیم، جامعه ازسویی دارای قدرت و اعتبار تشریع قواعد و هنجارهاست و ازسویی تأکید بر قداست آن پشتوانه تربیت اخلاقی افراد است. در مقابل و مبتنی بر قرآن کریم، انسان نمیتواند بدون قانون الهی و بدون رسولی که تبیین قانون و عدالت به او وابسته است، جامعهای اخلاقی بسازد. دراین مقاله با استفاده از روش اسنادی و رویکرد تدبر سورهای، گزیدهای از ساختار معنایی و ارتباطی سوره نساء، دیدگاه قرآن درباره نحوه پیادهسازی قانون در جامعه ایمانی و التزام انسان به حقوق اجتماعی بررسی و به مقایسه با رویکرد تربیتی دورکیم پرداخته شده است. در دیدگاه دورکیم جامعه بهجای خدا، اصناف شغلی بهجای رسول خدا و نظم حقوق عرفی و مدنی جای نظام الهی را میگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امیل دورکیم؛ نظم اجتماعی؛ قانون الهی؛ اخلاق دینی؛ اخلاق مدنی؛ حقوق اجتماعی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |
||