تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 274 |
تعداد مقالات | 2,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,925,199 |
بررسی تاثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2023.9438.2133 | ||
نویسندگان | ||
زین العابدین درویشی1؛ فرشید اشرفی سلیم کندی* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
2مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ارومیه می باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر پردیش های شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه با حجم 1650 نفر بود، که حجم نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای 312 نفرتعیین گردید.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سبک زندگی اسلامی ، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده و مدلسازی معادله ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM ) با استفاده از Smart PLS برای آزمون فرضیهها به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده نشان داد: سبک زندگی اسلامی به میزان 88% بر شادکامی و به میزان 43% بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. شادکامی نیز به میزان 53% بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذار است. هم چنین سبک زندگی اسلامی با نقش میانجی شادکامی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به میزان 52% تأثیرگذار می باشد. بنابراین با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که شادکامی بین رابطه سبک زندگی اسلامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان نقش میانجی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی اسلامی؛ شادکامی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 |