| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,313 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,699,224 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,005,725 |
کنش اختیاری و مبادی صدور آن در نظریه عمل علامه طباطبایی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| دوره 29، شماره 115، تیر 1402، صفحه 17-29 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2023.9207.2419 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد احمدی زاده* 1؛ علی امینیان2 | ||
| 1مربی و پژوهشگر، اندیشکده آموزش و پرورش، پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه امام حسین (ع) | ||
| 2اندیشکده آموزش و پرورش، پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه امام حسین (ع) ، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پرسش از چیستی و چگونگی عمل اختیاری یکی از مباحث مهم فلسفۀ کنش است. در میان تمامی اندیشمندان اسلامی علامه طباطبایی با طرح نظرات مبسوط و ویژهای درباره فرایند کنشگری انسان، بهطور متمایزی از سایر صاحبان خرد و حکمت برجسته شده است. این نوشتار دیدگاه ایشان را در مورد این مسئله از سه زاویه بررسی میکند: چیستی فعل اختیاری و نسبت آن با فعل ارادی، تقسیم و دستهبندی افعال و مبادی صدور فعل. نوشتار حاضر به روش کتابخانهای و تحلیل بنیادین مضامین انجام شده است و روشن میسازد علامه طباطبایی فعل اختیاری را با علم و ارادۀ مؤثر تعریف میکند و با همین ملاک فواعل بالعنایه، بالجبر و بالقصد را دستههای مختلف فعل اختیاری میداند که همگی در تصدیق به وجوب و شوق و اراده مشترکند. نقطهنظر متمایزکننده علامه در بحث از مبادی شکلگیری عمل است که نخست آنکه وی علمی را که مبدأ فعل است، علم مذعنه میداند و مبتنی بر تشخیص کمال است، دوم آنکه او شوق و اراده را لازمه ضروری علم مذعنه میداند نه آنکه مرحلهای مستقل و منحاز باشند و سوم اینکه او علم را مبدأ حقیقی افعال ندانسته بلکه آن را تابعی از نفس و توجه نفسانی انسان خوانده است و علم را تنها شرط متمم و لازم برای صدور فعل میداند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه؛ کنش؛ اختیار؛ مبادی کنش اختیاری؛ فعل ارادی؛ توجه نفسانی؛ علامه طباطبایی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 790 |
||