تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
کنش اختیاری و مبادی صدور آن در نظریه عمل علامه طباطبایی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
دوره 29، شماره 115، تیر 1402، صفحه 17-29 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2023.9207.2419 | ||
نویسندگان | ||
محمد احمدی زاده* 1؛ علی امینیان2 | ||
1مربی و پژوهشگر، اندیشکده آموزش و پرورش، پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه امام حسین (ع) | ||
2اندیشکده آموزش و پرورش، پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه امام حسین (ع) ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پرسش از چیستی و چگونگی عمل اختیاری یکی از مباحث مهم فلسفۀ کنش است. در میان تمامی اندیشمندان اسلامی علامه طباطبایی با طرح نظرات مبسوط و ویژهای درباره فرایند کنشگری انسان، بهطور متمایزی از سایر صاحبان خرد و حکمت برجسته شده است. این نوشتار دیدگاه ایشان را در مورد این مسئله از سه زاویه بررسی میکند: چیستی فعل اختیاری و نسبت آن با فعل ارادی، تقسیم و دستهبندی افعال و مبادی صدور فعل. نوشتار حاضر به روش کتابخانهای و تحلیل بنیادین مضامین انجام شده است و روشن میسازد علامه طباطبایی فعل اختیاری را با علم و ارادۀ مؤثر تعریف میکند و با همین ملاک فواعل بالعنایه، بالجبر و بالقصد را دستههای مختلف فعل اختیاری میداند که همگی در تصدیق به وجوب و شوق و اراده مشترکند. نقطهنظر متمایزکننده علامه در بحث از مبادی شکلگیری عمل است که نخست آنکه وی علمی را که مبدأ فعل است، علم مذعنه میداند و مبتنی بر تشخیص کمال است، دوم آنکه او شوق و اراده را لازمه ضروری علم مذعنه میداند نه آنکه مرحلهای مستقل و منحاز باشند و سوم اینکه او علم را مبدأ حقیقی افعال ندانسته بلکه آن را تابعی از نفس و توجه نفسانی انسان خوانده است و علم را تنها شرط متمم و لازم برای صدور فعل میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ کنش؛ اختیار؛ مبادی کنش اختیاری؛ فعل ارادی؛ توجه نفسانی؛ علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |