| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,648,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,268 |
تبیین چارچوب نظری تربیت اعتقادی از رهیافت انسانشناسی فلسفه اسلامی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 56، مهر 1402، صفحه 107-129 اصل مقاله (1.86 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.9142.2714 | ||
| نویسندگان | ||
| حجت الله عباسی* 1؛ سید محمد صادق موسوی نسب قمی2؛ اسدالله طوسی3 | ||
| 1دانشجوی دکترا، مربی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی | ||
| 2دکترای تخصصی، استادیار، استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی | ||
| 3دکترای تخصصی، استادیار، استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی | ||
| چکیده | ||
| تربیت اعتقادی بهعنوان مهمترین بخش تربیت دینی، بر مبانی مختلفی استوار است که تبیینکننده فرایند عملی آن خواهد بود. عدم انتخاب و تبیین صحیح مبانی نظری از رهیافت انسانشناسی ناقص، آسیبهایی از جمله یکسونگری و غالب شدن فرهنگ آموزشگری صرف را در تربیت اعتقادی به دنبال دارد. پژوهش حاضر درصدد است با تبیین چارچوب نظری تربیت اعتقادی از رهیافت انسانشناسی دینی، مبانی این ساحت تربیتی و مدلولهای آن را ذیل فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه مصباحیزدی استنتاج نماید. رویکرد پژوهش، نظری است و با روش تحلیلی استنتاجی اقدام به توصیف، تحلیل و درنهایت استنتاج مینماید. مبانی بهدستآمده بهعنوان یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که استقلال ابعاد سهگانه نفس−بینش، گرایش و توانش− در مقام نظر است و در مقام عمل، نباید جدای از هم در نظر گرفته شود؛ عمل تربیتی حاصل درهمآمیختگی همه ابعاد است و در تربیت انسان نقش مؤثر دارند. در این میان، بعد گرایشی، پل ارتباطی بین بعدشناختی و بعد رفتاری است و غفلت و کمتوجهی به این بعد در تربیت اعتقادی موجب یکسونگری وتنزل به آموزشگری صرف و درنهایت عدم دستیابی به هدف غایی تربیت اعتقادی یعنی ایمان میشود. ازاینرو، مقصد تربیت اعتقادی، ایجاد رفتارهای ارادی هماهنگ با آموزههای اعتقادی خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ تربیت؛ تربیت اعتقادی؛ گرایش؛ مبانی نظری | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,074 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |
||