| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,646,233 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,988,822 |
دشمنشناسی در تربیت سیاسی از منظر فقه تربیتی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| دوره 18، شماره 44، تیر 1402، صفحه 7-26 اصل مقاله (1021.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8711.2619 | ||
| نویسنده | ||
| سید نقی موسوی* | ||
| استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| در سپهر سیاست و در مطالعات سیاسی بحث از دشمن و دشمنی و نفی و اثبات آن مباحث دنبالهداری را درپی دارد. در برخی دیدگاهها از تطهیر دشمن و تئوریزه کردن تسلیم و نفی مقاومت در مقابل دشمن سخن گفته میشود و تلاش میشود برنامه درسی در تربیت سیاسی حاوی معرفی دشمن و دشمنی وی نباشد. نوشتار حاضر از افق فلسفه برنامه درسی و براساس روش تحقیق اجتهادی درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که «حکم دشمنشناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمنشناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیتی چیست؟» برای این منظور، هشت دلیل قرآنی و حدیثی اقامه شد و به صورت اجتهادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که دشمنشناسی در تربیت (آموزش دشمن) از باب وقایه، امربهمعروف، دعوت و نیز از باب وظایف حکومت اسلامی و نیز از باب إعداد قوا و آمادگی برای جهاد و دفاع و تحریض بر آن واجب است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت اسلامی؛ جهاد؛ نظریه مقاومت؛ فقه تربیت سیاسی؛ آموزش سیاسی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 825 |
||