تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 281 |
تعداد مقالات | 2,136 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,463,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,115,580 |
راهبردهای رهبری آموزشی در سیره امام محمدباقر(ع) | ||
دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 18، فروردین 1402، صفحه 83-106 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/im.2021.7990.1269 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد مقدس* 1؛ نرگس سعیدیان خوراسگانی2؛ محمد رضا شمشیری3 | ||
1مربی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی و اکتشاف راهبردهای رهبری آموزشی در سیره امام محمدباقر(ع) بر مبنای مدل پیشینی خلاقیت، هوش (هوش عملی، هوش تحلیلی) و خرد بوده است. روش این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای تاریخی به صورت مورد کاوی در سیره رهبری آموزشی امام باقر(ع)، به روش اسنادی و رویکرد آن تفسیری و با هدف کاربردهای عملی در رهبری آموزشی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام شده است. پس از بررسی اعتبار اسناد تاریخی در مورد سیره امام باقر(ع)در مورد رهبری آموزشی و مطالعه دقیق اطلاعات مورد نیاز و یادداشت برداری از منابع دست اول و دوم و همچنین مشورت با صاحبنظران و اساتید، در ابتدا 55 راهبرد و در نهایت 21 راهبرد اصلی رهبری آموزشی براساس مبانی پژوهش خلاصه و مفاهیم کدگذاری شدند. یافتههای این پژوهش، میتواند راهگشای برخی از نیازهای رهبری آموزشی در حوزه رفتاری و شخصیتی یک رهبر آموزشی در عصر حاضر بهویژه جوامع اسلامی باشد. واژگان کلیدی:راهبرد، رهبری آموزشی، سیره، امام محمدباقر(ع)، مدل ترکیبی. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد؛ رهبری آموزشی؛ سیره؛ امام محمدباقر؛ مدل ترکیبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 565 |