تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,743 |
ارزیابی مقایسهای کیفیت فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در مدارس دوره متوسطه شهر قم | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 40، تیر 1401، صفحه 45-58 اصل مقاله (392.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.5175.2441 | ||
نویسندگان | ||
محسن دیبایی صابر* 1؛ علی حیدری قمی2؛ امیرهوشنگ ملاحسینی2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد | ||
2اداره کل اموزش و پرروش استان قم | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای کیفیت فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در مدارس دوره متوسطه شهر قم براساس عناصر نهگانه کلاین انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی−پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه پژوهش شامل مدیران، مربیان و دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر قم میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و برحسب جدول مورگان به ترتیب 119، 140 و 401 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بهوسیله صاحبنظران حوزه مربوطه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس کروسکال−والیس و آزمون U مان ویتنی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد: 1. از دیدگاه مدیران فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در ابعاد «اهــداف و مواد آموزشی» در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ 2. از دیدگاه مربیان فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در بعد «زمان یادگیری» در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ 3. از دیدگاه دانشآموزان فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در ابعاد اهداف، محتوا، مـواد آموزشـی، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای اجرا، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ فعالیتهای فوق برنامه؛ برنامه درسی اجرا شده؛ عناصر نهگانه کلاین؛ دوره متوسطه اول؛ آموزش و پرورش شهر قم | ||
مراجع | ||
1. ابراهیمی، نامدار (1397)، «برنامه درسی فوق برنامه»، دانشنامه برنامه درسی، انجمن مطالعات برنامه درسی، تهران، ایران. 2. اژدریان، امیر (1387)، «بررسی نگرش دانشآموزان استان خراسان رضوی نسبت به فعالیتهای غیردرسی (فوق برنامه) و عوامل مؤثر بر آن»، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی. 3. امامجمعه، سیدمحمدرضا؛ غلامعلی احمدی و مهین تیمورنیا (1392)، «بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامه دوره ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی»، مجلۀ علمی پژوهشی پژوهشهای برنامۀ درسی، انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران، دوره 3، ش1، ص65−91. 4. درزی رامندی، هادی؛ مرجان کیان، عفت عباسی و غلامرضا حاجیحسیننزاد (1398)، «طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیتهای فوق برنامه در دوره ابتدایی براساس الگوی کلاین»، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، س7، ش14، ص193−230. 5. دیباییصابر، محسن (1399)، «شناسایی و اولویتبندی روشهای یادگیری غیررسمی معلمان دوره اول متوسطه (مورد مطالعه: معلمان دوره اول متوسطه شهر تهران)»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، س7، ش26. 6. فتحیواجارگاه، کورش (1398)، اصول و مفاهیم برنامه درسی، تهران: بال. 7. فتحیواجارگاه، کورش (1399)، برنامه درسی به سوی هویتهای جدید، تهران: آییژ. 8. کریمی، فریبا (1387)، «مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 165−164. 9. ملکی، حسن (1399)، آشنایی با فعالیتهای تربیتی اجتماعی، انتشارات آییژ. 10. نادری، امیر؛ غلامحسین حاجیحسیننژاد، عزیزالله تاجیکاسماعیلی و حسنرضا زینآبادی (1391)، «ویژگیهای اهداف فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، ش24، س8، ص72−98. 11. Albayrak, Hüsna; Sener, Tülin (2021), The Relationship between Participation in Extracurricular Activities and Motivation of Foreign Language Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, v8 n2 p122−132.
12. Altan, Bilge Aslan; Altintas, Havva Ozge (2017), Professional Identities of Vocational High School Students and Extracurricular Activities. Journal of Education and Training Studies, v5 n7 p46−52.
13. Asio, John Mark R.; Francisco, Christopher D. C.; Nuqui, Alvin V (2021), The Relationship between Multiple Intelligences and Participation Rate in Extracurricular Activities of Students from a Catholic Education Institution. Online Submission, International Journal of Professional Development, Learners, and Learning v3 n1 Article ep2107.
14. Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M., & Gardner, P. (2012), Clarifying the meaning of extracurricular activity: A literature review of definitions. American Journal of Business Education, 5(6), 693−704. http://dx.doi.org/10.19030/ajbe.v5i6.7391.
15. Demydovych, O., & Holik, O. (2020), Speaking club as an interactive extracurricular activity in learning English for professional purposes at medical universities. Advanced Education, 7(14), 4−10.
16. Kara, Ömer Tugrul (2016), Views of Turkish Teachers on Extracurricular Activities at Secondary Schools. Acta Didactica Napocensia, v9 n4 p1−14.
17. King, A. E., McQuarrie, F. A., & Brigham, S. M. (2020), Exploring the relationship between student success and participation in extracurricular activities. SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 1−17.
18. Kuimova M. V., & Polyushko, D. A. (2015), Dramatization of extracurricular activities as a means to enhance foreign language teaching. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(1), 72−73.
19. Villarreal, Victor (2017), Differences in Extracurricular Activity Participation Intensity among Middle School Students: Implications for Hispanic Youths. Journal of At−Risk Issues, v20 n1 p17−26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 831 |