| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,194 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,029 |
بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی) | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 16، اردیبهشت 1392، صفحه 163-183 اصل مقاله (268.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| محمد حسن میرزامحمدی* | ||
| عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
| چکیده | ||
| هدف اساسی تحقیق حاضر آن است که با واکاوی نظریة شناخت فارابی، بتوان دلالتهایی برای تعلیم و تربیت، با تأکید بر برنامه درسی استخراج کرد. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل آن نیز تفسیری - استنباطی است. بر این اساس، ابتدا روششناسی فارابی و آنگاه نظریة شناخت وی معرفی شده، سپس بر اساس دو مؤلفه پیشگفته، نظام برنامه درسی فارابی احصاء و بیان شده است. نتایج نشان میدهد که میتوان برای فارابی نظامی از برنامه درسی را متصور شد. این برنامه درسی در سه بخش محتوا (علوم)، روشهای تدریس و یادگیری، و معلم و شاگرد، قابل صورتبندی است . در بخش پایانی تحقیق، پیشنهادهایی برای استفاده از اندیشههای تربیتی فارابی (برنامه درسی وی) در نظام برنامهریزی درسی کشور ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فارابی؛ نظریه شناخت؛ روششناسی؛ برنامه درسی؛ تعلیم و تربیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,802 |
||