| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,661,949 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,994,043 |
تربیت رسانهای؛ کارکرد ویژه رسانههای جمعی اسلامی | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
| مقاله 5، دوره 13، شماره 25، فروردین 1400، صفحه 101-123 اصل مقاله (383.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2020.6116.1458 | ||
| نویسندگان | ||
| حجت سلیم* 1؛ جواد طباخی ممقانی2؛ رامین بابایی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت و علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و | ||
| 3کارشناسی ارشد گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| تربیت از اصول اساسی و لازم برای تعالی و پیشرفت همهجانبه افراد و جوامع است. از سویی دیگر امروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسانها تحت تأثیر شدید رسانهها قرار گرفتهاند. با این وجود تاکنون در متون رسمی دانش ارتباطات و رسانه، کارکردی در حوزه تربیت اسلامی ثبت نشده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی ضرورت تعریف کارکرد تربیتی برای رسانهها، ارائه مؤلفههای بدیع تربیت رسانهای و نهایتاً دستیابی به تعریفی از رسانه تربیتی است. ضرورت کارکرد تربیتی با ارائه پنج دلیل روشن شده و ویژگیهای بدیع تربیت رسانهای در سه بعد مربی، متربی و ارتباط تربیتی مطرح گشته است. حوزه مُجاز عملکرد رسانه تربیتی در سه محور کلی ویژگیها، زمینههای مناسب و کژکارکردها و حوزه بهینه عملکرد رسانه تربیتی در دو محور آسیبها و الزامات ارائه شده است. تربیت رسانهای به شرط استفاده تربیتی مخاطب به وقوع میپیوندد و بدون آمادگی و انتخاب و عملکرد صحیح مخاطب، رسانه تربیتی ناکام خواهد ماند. رسانه تربیتی به مثابه آن آب و هوای مساعدی است که لاجرم منجر به رشد مخاطب خود میشود نه آن کویری که امکان هرگونه تعالی و سازندگی را به کلی نفی میکند. هرچند رسانه تربیتی در خط مقدم تربیت اسلامی قرار نمیگیرد اما نقطه عطف تربیت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانه تربیتی؛ تربیت رسانهای؛ تربیت اسلامی؛ ارتباطات تربیتی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,218 |
||