| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,657,749 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,993,451 |
بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 6، دوره 19، شماره 76، مهر 1392، صفحه 131-152 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا محمودنیا1؛ پروانه نجاریان2؛ سعید ضرغامی1؛ محمد یمنی1 | ||
| 1. | ||
| 2.. | ||
| چکیده | ||
| این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به خاستگاه نظریه پیچیدگی و تاثیر آن در مدیریت سازمانهای آموزشی اشاره میکند. متفکران نظریه پیچیدگی معتقدند سازمانهای آموزشی، سیستمهایی خود ـ سازمان، پیچیده و غیرخطی هستند، بنابراین تغییرات آنها را نمیتوان با اصول مدیریت سنتی توجیه نمود و مدیریت آنها میبایست مدیریتی خلاق، انعطافپذیر نسبت به تغییر، بیثباتی و تنوع، تدوین برنامههای کوتاه مدت، بازدارنده نسبت به تمرکز قدرت و سلسله مراتب و کنترل از بالا به پایین، مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل، و به صورت گروهی و اشتراکی باشد. در مقاله دلالتهای ارزشمند این نظریه تحسین میگردند، اما به دلیل ماهیت نسبیگرای مدیریت پیچیده و چگونگی تطبیق سیستم خود ـ سازمان با مدیریت و نحوه عملی مدیریت گروهی، بر رعایت احتیاط در کاربرد عملی آن تاکید میشود. در نهایت نتیجهگیری میشود که مدیریت پیچیدگی مبتنی بر ارتباط مفاهیم مکملی چون نظم/ بینظمی میتواند مبنای مناسبی برای مدیریت سازمانهای آموزشی محسوب شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریه پیچیدگی؛ مدیریت آموزشی؛ خود ـ سازمان؛ رهبری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,972 |
||