تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 279 |
تعداد مقالات | 2,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,407,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,068,118 |
نظریۀ معنا، مطالعۀ تطبیقی پرس و علّامه طباطبایی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 18، شهریور 1397، صفحه 29-52 اصل مقاله (529.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2018.1456 | ||
نویسندگان | ||
آرزو نیکوییان* 1؛ حمید پارسانیا2؛ سید حسین شرف الدین3؛ حسین پرکان4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم | ||
2دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار موسسه امام خمینی قم | ||
4دانشجوی دکتری سیاستگزاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع) | ||
چکیده | ||
«معنا» از پردامنهترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پستمدرن است. یکی از بدیعترین و جامعترین تفسیرها دربارۀ معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده است. این مقاله میکوشد به بررسی ویژگیهای نشانهشناسی پرس، ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانهها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا بپردازد. از آنجایی که، نظریۀ نشانهشناختی پرس در بعد معرفتشناختی و وجودشناختی، بر تحلیل تفکّر و ساخت معنا استوار شده است، به نظر وی، جهان و هر آنچه در آن است، از منظر نشانه و معنا شناخته میشود، و برداشت وی از نشانه، در نگرش او به جهان، تعیینکننده است. زیربنای نشانهای پرس تمایز پیچیده از مقولههاست. پرس نشانه را در ارتباط با این سه مقوله تعریف کرده و آن را در فرایندی سهگانه به نام دلالت نشانهای قرار میدهد. به نظر پرس، دلالت بر سه رکنِ نشانه، تعبیر (تفسیر) و شئ تکیه میکند و بر پایۀ سه طرف استوار شده است و نظریه معنایش از فرایند این سه رکن ایجاد میشود. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریۀ معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانهشناختی خود مطرح کرده است. در میان فیلسوفان مسلمان، علامه طباطباییe نیز در این باب مطالبی ارائه کرده است. در این مقاله تلاش میشود با طرح نظریۀ معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطباییe، فراهم گردد. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح میگردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر میبرد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیهگاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
معنا؛ نشانهشناسی؛ علامه طباطبایی؛ پرس؛ مکتب اصالت عمل؛ اعتباریات | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 808 |