| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,312 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,687,002 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,000,280 |
روششناسی قیاسگرایانه در اخلاق کاربردی؛ جایگاه نظریه در استدلالهای اخلاقی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 9، دوره 23، شماره 93، دی 1396، صفحه 209-230 اصل مقاله (1.46 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2017.1429 | ||
| نویسنده | ||
| محمد تقی اسلامی | ||
| استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم | ||
| چکیده | ||
| عالمان اخلاق کاربردی در مواجهه با مسائل اخلاقی به طور کلی دربارۀ سه روش گفتگو میکنند: روش قیاسی یا به عبارتی، استدلال از بالا به پایین، روش استقرایی یا استدلال از پایین به بالا، و روش بینابینی یا توازن متفکرانه. قیاسگرایان یا طرفداران روش قیاسی بر نقش محوری و اساسی نظریههای اخلاق هنجاری در ارزیابی و توجیه افعال و داوریهای اخلاقی تأکید میکنند. این مقاله تلاش میکند تا باگزارش و نقد قیاسگرایی، جایگاه واقعی نظریههای اخلاق هنجاری را در روششناسی اخلاق کاربردی نشان دهد. قیاسگرایی بر نقش محوری و اساسی نظریههای اخلاق هنجاری در ارزیابی و توجیه افعال و داوریهای اخلاقی، به ویژه در حیطههای مسئلهخیز تأکید میکند. با نقد و ارزیابی مدعیات و دلایل قیاسگرایان میتوان به دیدگاه روشنی دربارۀ جایگاه واقعی نظریههای اخلاق هنجاری در روششناسی اخلاق کاربردی رسید و این همان هدف مقاله است. روش بحث در این مقاله، به اقتضای ماهیت آن، کیفی است که با کاربرد روشی توصیفی – تحلیلی و انتقادی، اهم دلایل و انگیزههای قیاسگرایان را از منابع اصلی آنان به دست آورده، با نقد و بررسی آنها به این نتیجه میرسد که با اتخاذ رویکردی معتدل در نظریهپردازی و بهرهگیری از ظرفیت نظریههای اخلاقی، میتوان در کنار بهرهمندی از امتیازهای رویکرد قیاسگرایان از ایرادهای وارد بر این رویکرد در امان بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اخلاق؛ اخلاق هنجاری؛ اخلاق کاربردی؛ روششناسی؛ قیاسگرایی؛ استدلال قیاسی | ||
| اصل مقاله | ||
|
. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,461 |
||