| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,188 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,018 |
مقایسۀ مفهوم «مرگ» در متون داستانی فلسفه برای کودکان و دیدگاه علامه طباطبایی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 4، دوره 13، شماره 26، فروردین 1397، صفحه 73-95 اصل مقاله (550.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2018.1404 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم جامه بزرگی1؛ زهرا مینایی2 | ||
| 1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا (نویسنده مسئول) | ||
| 2عضو اندیشکدۀ تعلیم و تربیت دال، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| در پژوهش پیش رو تلاش شده است مفهوم «مرگ» در متون داستانی فلسفه برای کودکان و دیدگاه علامه طباطبایی، با یکدیگر مقایسه شود. برای رسیدن به این هدف از سه روش تحقیقِ تحلیل محتوای کیفی، تحلیل مفهومی و زبانی و تحلیل تطبیقی استفاده شده است و پس از بررسی مفهوم مرگ در سه داستان فلسفی برای کودکان بهعنوان نمونه و نظر علامه طباطبایی در این مورد، تفاوتها و شباهتهای آنها در مقولات زیر مقایسه شد: ترس از مرگ، انتقال، میراندن، بهشت و جهنم، ناشناختگی مرگ، آخرین مرحلۀ زندگی بودن، تجسم اعمال، ادامۀ زندگی در قالب موجودی دیگر، آمادگی برای مرگ، نابودی بدن، اشتیاق نسبت به مرگ، جاودانگی روح و قطعی بودن مرگ. نتیجه چنین حاصل شد که مفهوم مرگ در داستانهای فلسفی برای کودکان به دلیل عدم توضیحات روشن و متقن در رابطه با حقیقت مرگ باعث سردرگمی و بههمریختگی آرامش روانی کودک است. این در صورتی است که توصیف و توضیح مرگ در اسلام به دلیل ژرفای آن و همچنین دقت نظر موجود در آن به فهم متقن و روشن در رابطه با مرگ منجر میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مفهوم مرگ؛ علامه طباطبایی؛ فلسفه برای کودکان | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,584 |
||