| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,180 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,016 |
امکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 11، اسفند 1389، صفحه 7-31 اصل مقاله (314.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سید مهدی موسوی | ||
| دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| براساس فلسفة تعلیم و تربیت نظری و رویکرد استنتاجی در آن، نظریه و عمل تربیتی نیازمند مابعدالطبیعه است. این رویکرد مبتنی بر این پیشفرض است که بایدها و ارزشها از هستها و واقعیتها استنتاج میشود و همچنین هر حکمت نظری، نوع خاصی از حکمت عملی را ایجاد میکند. این نوشتار درصدد است تا با اثباتِ «امکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی»، برخی از دلالتهای تربیتی وجودشناسی اسلامی را استنتاج نماید. در فلسفه اسلامی همه مباحث فلسفی و مسائل مابعدالطبیعی به مباحث وجودشناسی گره خورده است و عمدهترین مباحث این نوع از وجودشناسی عبارتاند از: تمایز میان ماهیت و وجود، اصالت وجود، تشکیک در حقیقت وجود و اشتداد وجودی. با توجه به این اصول، مطالب این پژوهش در دو قسمت: الف) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر انسانشناسی و تربیت؛ ب) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر علمشناسی و تعلیم، شکل گرفته است | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه تعلیم و تربیت؛ استنتاج؛ فلسفه اسلامی؛ وجود؛ دلالتهای تربیتی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,024 |
||