| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,648,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,268 |
تأملی بر جایگاه و چگونگی توجه به پرورش معنویت در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 16، اردیبهشت 1392، صفحه 7-29 اصل مقاله (241.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد امینی1؛ زهرا ماشاالهی نژاد* 2 | ||
| 1عضو هیئت علمی | ||
| 2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این تحقیق تأکید بر نقش و جایگاه مغفول معنویت و چگونگی توجه به آن در برنامههای درسی و آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. از این رو پژوهش حاضر به عنوان یک تحقیق نظری-تحلیلی از طریق بررسی و مقایسه اسناد و منابع مختلف پیشنهاد میکند که پرورش معنویت در دانشگاهها باید در قالب دو رویکرد موضوع محور و تلفیقی مورد توجه قرار بگیرد. در حالی که در رویکرد اول به معویت مستقیماً از طریق دروس خاص و مرتبطی همچون معارف اسلامی، عرفان و اخلاق اسلامی و تاریخ اسلام توجه میشود، در رویکرد تلفیقی رشد و پرورش تواناییها و ظرفیتهای معنوی و روحانی دانشجویان به روح حاکم و خصلت اصلی برنامههای درسی دانشگاهی تبدیل شده و از ظرفیتهای مجموعه دروس تخصصی رشتههای مختلف استفاده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معنویت؛ تربیت معنوی؛ اخلاق اسلامی؛ آموزش عالی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,609 |
||