| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,312 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,682,957 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,998,899 |
بررسی تأثیر تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 5، دوره 11، شماره 22، فروردین 1395، صفحه 89-105 اصل مقاله (480.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| بهاره عزیزی نژاد* | ||
| عضو هیئت علمی دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| بهاره عزیزینژاد[1]* چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعۀ آماری مشتمل بر همۀ دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است. حجم نمونۀ آماری 80 نفر است که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است مشتمل بر ابعاد سهگانۀ فرایافتهای دینی در حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 81/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق فرایافتهای دینی تفاوت معنادار دارند (05/0>00/0P=) و با اطمینان 95%، تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات، اخلاق و احکام تأثیر مثبت دارد. بدین ترتیب، درک فرایافتهای دینی در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق از طریق داستانهای قرآنی، در قیاس با شیوۀ مستقیم و معمول بهتر انجام میشود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرایافتهای دینی؛ داستانهای قرآنی؛ ابعاد؛ دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,694 |
||